Al Gore casht 100 miljoen door verkoop TV-zender aan Al-Jazeera

VS / Katar, januari 2013

Het in Katar gevestigde Arabische TV-station Al-Jazeera  neemt het TV station neemt voor 500 miljoen dollar Current TV over. Current TV is een initiatief uit 2005 van onder andere voormalig vicepresident Al Gore. Gore is voor 20% aandeelhouder in Current en verdient dus 100 miljoen dollar aan de overname.  Current TV wist nooit echt door te breken op de overvolle Amerikaanse tv-markt.
 Al-Jazeera wil naar eigen zeggen niet simpelweg zijn Engelstalige programmering via Current TV gaan uitzenden. Doel is om vanuit New York een eigen Amerikaanse programmering op te zetten.
Al-Jazeera is controversieel omdat het meermalen videoboodschappen van Bin Laden heeft uitgezonden. Al-Jazeera zendt regelmatig preken uit van de omstreden preker Al Qaradawi . De zender staat in Amerika te boek als pro-islamitisch. Ook Al Jazeera's rol in de Tweede Golfoorlog wordt de zender niet in dank afgenomen.

Z24, 3 januari 2012
Wikipedia over Al Qaradawi
NOS, 4 januari, 2012