Media

Trouw ‘ontkwam er niet aan’ achtergrond daders Keulen te noemen; anders altijd ‘terughoudend’

Nederland, januari 2016

In een verantwoording over de berichtgeving inzake de massa-aanranding in Keulen, stelt Touw-hoofdredacteur Cees van der Laan: ‘Wij zijn bijzonder terughoudend bij het noemen van achtergronden van verdachten. In dit geval past deze gebeurtenis in een groot debat, dus je ontkomt er niet aan de achtergrond te noemen'.
                           Cees van der Laan
Eerst schreef Trouw dat negentig vrouwen zijn aangevallen door beschonken mannen. Van der Laan: ‘Pas later melden we dat die mensen volgens politie en ooggetuigen een Noord-Afrikaans of Arabisch uiterlijk hebben’.  
Trouw geeft aan dat op de redactie ‘uiteraard ook is overlegd over de manier waarop de gebeurtenissen moesten worden beschreven.

Trouw, 6 januari 2016

‘Dreaming of a White Christmas’ is racistisch

VS, december 2015

                       White Christmas
Journalist Dan Joseph wilde weten hoe ver politieke correctheid in de VS gaat. Op een school in Virginia ging hij rond met een petitie om de kerstklassieker 'White Christmas' te verbieden op radiozenders. Reden? Te racistisch, want zo wordt de boodschap verspreid dat wit de natuurlijke kleur is. 
Diverse studenten zetten zonder probleem hun handtekening. Ze slikken onzin als zoete koek. Zo beweerde Joseph dat zanger Bing Crosby afstand nam van zijn eigen lied. 'Hij vond het zelf niet meer gepast, in deze 'Black lives matter'-tijden’. De studenten kwamen niet op het idee dat Crosby al was overleden in 1977. Ook vroeg Joseph zich af waarom er niets in het lied staat over klimaatverandering. Dat leverde direct een nieuwe handtekening onder de petitie op.

HLN, 24 december 2015
YouTube, 21 december 2015. 'Is 'White Christmas' Not PC Enough For College Campuses?'

Silicon Valley bedrijf geeft service aan ISIS websites

VS, november 2015

Matthew Prince CloudFlareVolgens de anti-terreur hackersgroep GhostSec maken websites van zo’n 40 pro-ISIS groepen gebruik van de diensten van het bedrijf CloudFlare
in Silicon Valley. CloudFlare beschermt websites tegen cyberaanvallen.
Bij de 40 ISIS sites gaat het om 34 die direct ISIS propaganda verspreiden, 4 zijn terroristische fora en 2 bieden technische service. Social media die rekruteren voor ISIS leiden hun bezoekers vaak naar deze websites. CloudFlare schermt deze sites af, waardoor pogingen van GhostSec deze sites te blokkeren, mislukken.
GhostSec is onderdeel van het Anonymous hacker collectief en lanceert cyber attacks tegen sites die rekruteren voor ISIS en informeert soms overheden over plannen voor terroristische aanslagen. Zo hielp GhostSec een paar maand gelden om een ISIS-aanslag in Tunesië te voorkomen.                                          
CloudFlare ziet geen probleem in de dienstverlening aan ISIS-websites. Zo post CloudFlare CEO Matthew Prince: ‘Een van de grootste verworvenheden van de VS is de overtuiging dat vrije meningsuiting, en in het bijzonder politieke vrije meningsuiting, heilig is. En natuurlijk is een website niets anders dan vrije meningsuiting’. CloudfFlare is er ook in het verleden al beschuldigd van service aan vergelijkbare websites. Prince stelde toen: ‘ een website is vrije meningsuiting. Het is geen bom’.

The Epoch Times, 8 november 2015

ARD hoofdredacteur: Duitse actualiteitenprogramma’s geven onjuist beeld van vluchtelingen’

Duitsland, oktober 2015

ARDaktuell hoofdredacteur Kai Gniffke, zegt dat programma’s als Tagesschau en Tagesthemen geen juist beeld weergeven van de asielzoekersstromen i die naar Duitsland komen. Voor een gehoor van experts uit de industrie zei Gniffke: ‘ Als cameramannen vluchtelingen filmen, zoeken ze gezinnen met kleine kinderen met grote ogen uit. Maar de werkelijkheid is dat 80% van de vluchtelingen jonge, sterke alleenstaande mannen zijn. In onze beeldcultuur ontstaat het ’familiebeeld’. We moeten er alert op zijn dat in de berichtgeving niet uitsluitend kinderfoto’s worden uitgezocht’.

Focus, 19 oktober 2015

Britse socialisten willen sluiting islamkritisch blog

Engeland, juli 2015

Zes Labour parlementsleden willen dat het islamitisch weblog ‘Gates of Vienna’ die wordt gehost door een Britse server, wordt verboden. De parlementsleden schreven daartoe een verzoek aan het OM. Volgens MP Wes Streeting uit de Londense allochtonenwijk Ilford zou de site ’het potentieel hebben voor een herhaling van het Noorse drama door Breivik’.
Een artikel op de site over een tentoonstelling met de Mohammed-cartoons, vormde de aanleiding voor de actie van de MP’s. Streeting: ‘de site maakte er geen geheim van extreemrechts te zijn met als doel haat tegen moslims te promoten’. Streeting vergelijkt Gates of Vienna met jihadsites.
De naam ‘Gates of Vienna’ verwijst naar de veldslag in 1683 voor de poorten van Wenen waar de Ottomaanse legers werden verslagen.

Ilford Recorder, 28 juli 2015
Gates of Vienna

BBC eenzijdig pro-Palestijns: verbergt Palestijns antisemitisme

Engeland, juli 20015

De BBC geeft toe dat ze soms kunstgrepen toepast in documentaires om Palestijnen sympathieker te laten lijken. In de deze zomer uit te zenden documentaire ‘Children of Gaza’ gebruiken Palestijnse kinderen regelmatig het woord ‘yahud’(jood). De BBC vertaalt dit consequent met Israëliër. BBC-buitenland correspondente Lyse Doucet: ’we vroegen het vertalers. Als kinderen het woord jood gebruiken, bedoelen ze echt Israëliër’.
Toch is bekend dat Palestijnse kinderen antisemitisch zijn. Zo verheerlijken Palestijnse kinderen in zomerkampen terrorisme en zingen antisemitische liederen die al dateren van de tijd voordat Israël werd opgericht.
Uit recente tweets van de BBC monitoring groep blijkt dat de BBC diverse beelden van Israëliërs op de vlucht voor raketten uit Gaza, bewust niet heeft uitgezonden. De BBC ligt al langer onder vuur vanwege bevooroordeelde pro-Palestijnse berichtgeving. Zo stond een journaliste te huilen bij het zien van de slechte gezondheidstoestand van Arafat.
Ook uit onderzoek van senior redactie adviseur Malcolm Balin uit 2004 blijkt de eenzijdige pro-Palestijnse gezindheid. De BBC besteedde ruim 300.000 pond tegen een beroep op de Freedom of Information Act om te voorkomen dat dit rapport publiek zou worden.

Israel National News, 8 juli 2015

ISIS beschikt over ca. 90.000 Twitter-accounts

Internationaal, maart 2015

Volgens het Brookings Onderzoek Instituut in Washington hebben ISIS-supporters de beschikking over zo’n 90.000 Twitter-accounts met talloze volgers. De locatie van de meeste Twitter-accounts kon niet worden vastgesteld. Waar de locatie wel kon worden vastgesteld, lag die meestal in Noord-Afrika of het Midden-Oosten. Andere Twitter-accounts zonden hun tweets vanuit Engeland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, België en Australië.
De Twitter-accounts verspreiden vooral jihadistische retoriek en gruwelijke moordfilmpjes.

Daily Mail, 6 maart 2015

Moslim agent: ‘ik zou elk Jood afslachten’

België, juni 2015

Een agent uit Brussel schreef op zijn Facebook dat hij ‘elke Jood zou vermoorden’. De betreffende agent wordt omschreven als Mohammed N. Mohammed N. werkt als ‘vrede bewaker in de Brusselse wijk Molenbeek, waar veel moslims wonen.
Zijn volledige citaat op Facebook: ‘Het woord Jood is op zichzelf als smerig. Als ik in Israël zou zijn, zou ik met de Joden doen wat zij met d Palestijnen doen: i kou ze allemaal stuk voor stuk afslachten’.
De voorzitter van de Belgische Liga tegen Antisemitisme Joël Rubinfeld zegt in een commentaar: ‘ten eerste is daar het feit dat een vredebewaker publiekelijk uitspraken doet die volledig haaks steen op de waarden die hij wordt veronderstelde te belichamen, uit te dragen en te verdedigen. Ten tweede gaat het hier om antisemitische uitspraken waarvan ik bang ben dat die in bepaalde kringen gemeengoed zijn’.
Rubinfeld waarschuwde al vaker tegen dat het toenemende antisemitisme tot een exodus ui België zou kunnen leiden. Vorig jaar pleegde een teruggekeerde ISIS-jihadi  een aanlsag in het Joodse museum in Brussel.

Times of Israel, 1 juni 2015

ISIS social media bereiken vele miljoenen sympathisanten

Internationaal, maart 2015

Volgens een rapport van het Amerikaanse Brookings instituut gebruikt ISIS vooral Twitter als propaganda-medium. Er zijn zeker 46.000 Twitteraccounts van ISIS-volgelingen. De Tweets komen vooral uit ISIS gebied. Driekwart van de Tweets zijn in het Arabisch en een vijfde in het Engels. De meeste account hebben zo’n 1000 volgers.
Ondanks dat Twitter de meeste accounts sluit, groeit het aantal ISIS-twitteraars. Er zouden zo’n 90.000 pro-ISIS-accounts kunnen zijn. Het bereik wordt geschat op vele miljoenen personen. ISIS gebruikt ook Facebook en YouTube. Via afgeschermde diensten als Kik, WhatsApp en Skype rekruteer ISIS nieuwe jihadisten. Op Twitter wordt het eerste contact gelegd, waarna de conversaties snel in een gesloten omgeving worden voortgezet.

Elsevier, 6 maart 2015

ISIS bedreigt Twitter-medewerkers

Internationaal, maart 2015

ISIS bedreigt Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter en andere Twitter-medewerkers omdat de accounts van terroristen zijn geblokkeerd. Op de anonieme website JustPaste.it staat een afbeelding Dorsey met een rood vizier van een geweer op zijn hoofd. Daarnaast staat: ‘Jullie virtuele oorlog zal leiden tot een echte oorlog. Hoe kun je je verdorven medewerkers nog beschermen wanneer hun hals het officiële doelwit wordt van de soldaten van het kalifaat en hun bondgenoten, die zich onder jullie bevinden?'
Op BuzzFeed is te lezen: ‘We hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat dit niet jullie oorlog is, maar jullie hebben het niet begrepen en bleven accounts verwijderen. Zodra onze leeuwen jullie de adem ontnemen, komen jullie nooit meer tot leven’.  
ISIS-sympathisanten worden opgeroepen ‘Twitter en alle medewerkers en gebouwen tot doelwit te maken en niet toe te staan dat de atheïsten overleven’.

New York Post, 2 maart 2015
Elsevier, 3 maart 2015
Telegraaf, 2 maart 2015
Inhoud syndiceren